Жовтневий огляд

Урочисте грище на 2 розділи і 26 яв.

Сценарій змонтований із текстів Миколи Куліша, Майка Йогансена, О. Копиленка, Юрія  Смолича, Степана Бондарчука, Михайля Семенка, Павла Тичини, Володимира Маяковського, Л. Рубінера, А. Еренштейна, Й. Бехера, А. Штрамма, Ернста Толлера.

Переклад з іноземних мов Майка Йогансена, Ткаченка, Панова, Волковича, І. Стешенко.

Постановка Леся Курбаса

Режисер — Борис Тягно

Художник — Вадим Меллер

Композитор — Юлій Мейтус

Прем’єра 11 листопада 1927 року.

У виставі беруть участь актори: Данило Антонович, Борис Балабан, Ганна Бабіївна, А. Бабенко, В. Блавацький, І. Білашенко, Н. Горна, Іван Гавришко, Йосип Гірняк, Олімпія Добровольська, Леся Даценко, Олександр Долінін, Кузьма Діхтяренко, Борис Дробинський, Михайло Жаданівський, Микола Іванів, Мар’ян Крушельницький, Митрофан Кононенко, Лідія Криницька, Григорій Козаченко, Ярослава Косаківна, Доміан Козачковський, Сергій Карпенко, Ганна Лор, Іван Мар’яненко, Андрій Макаренко, Дмитро Мілютенко, Петро Масоха, Микола Назарчук, Лесь Подорожній, Наталія Пилипенко, Ольга Пігулович, Клавдія Пілінська, Євгенія Петрова, Федір Радчук, Олександр  Романенко, Семен Свашенко, Станіславська, Микола Савченко, Ірина Стешенко, Антоніна Смерека, Василь Стеценко, Лесь Сердюк, Надія Титаренко, Софія Федорцева, Сергій Ходкевич, Олександр Хвиля, Валентина Чистякова, Степан Шагайда, Андрій Шутенко.

Режисери-лаборанти — Микола Пясецький, Володимир Скляренко, Леонтій Дубовик

Диригент — Богдан Крижанівський

Танки — Надія Шуварська, Ервіна Купферова

Хор-капела «ДУХ» під керуванням Соболева.

Оформлення робили майстерні «Деревообробник» та 5-ий Держмеханзавод.

Роботи:

по механіці сцени — І. Чаплигін

по бутафорії — П. Крамич

по освітленню — Ф. Поздняков

по убранні — П. Коленко

по меблям — Ф. Башкін

по перукам — А. Федотов

Виставу веде помічник режисера — Олександр Савицький

Політичний огляд до десятої річниці Жовтневої революції повторював композиційні та художні прийоми попередньої вистави «Пролог» і складався з 26 окремих епізодів, що зображали історичні етапи приходу більшовиків до влади. М. Куліш написав тексти до епізодів «Легенда про Леніна» і «Колонії та колоніальна політика», О. Копиленко — «Сцени на теми громадянської війни», Ю. Смолич — «Епізоди з часів Жовтневої революції», «Гамбург на барикадах», «Ми витримали», С. Бондарчук — «Шарж на меншовиків», «Шарж на еміграцію». Було використано фрагмент п’єси Е. Толлера «Гоп-ля, ми живемо!», вірші В. Маяковського «Наш марш» та «За що боролися?», М. Семенка «Маніфест» (перетворений на пісню для хору). Крім вищезазначених, у виставі були епізоди «Голод», «Сцена марксистів (дискусійне засідання групи вчених)», «Рокфеллер», «Приїжджі», «Суд», «Лютнева революція», «Джон Рід».

Вистава тривала близько чотирьох годин і спиралася на пафос та прийоми агітаційного масового театру початку 1920-х років: кожна сцена завершувалася гаслами на підтримку радянської влади, які транслювалися на екран; розігрувалися окремі драматичні сцени з історичними сюжетами; декламувалися вірші та прозові тексти. Окрім того, були вокальні (хорові) й танцювально-пластичні номери, використовувалися прийоми лялькового театру (ростова лялька Морганфеллера, короля світової біржі), балет та пантоміма.

Критик Йона Шевченко вважав виставу грандіозним театральним пам’ятником пролетарській революції, проте зазначав, що театру не вдалося досягти єдності в художньому задумі та уникнути зайвого батослів’я й тавтології. Тим не менш, саме «Жовтневий огляд» проклав дорогу на березільський кін синтетичному жанру ревю. Саме режисери-лаборанти Володимир Скляренко, Лесь Дубовик та Кузьма Діхтяренко під художнім керівництвом Леся Курбаса у 1929 році поставлять на сцені «Березоля» спектакль «Алло, на хвилі 477!», перше українське театральне ревю.